O NAMA

“Razvoj scenarističke umjetnosti jedan
je od najvažnijih preduvjeta daljnjeg napretka hrvatskog filma”
Arsen Anton Ostojić, voditelj programa

ARS SEPTIMA je neprofitna udruga registrirana u Republici Hrvatskoj 2005. godine. Osnovana je u cilju promicanja “sedme umjetnosti”, tj. osnovnih kreativnih djelatnosti bitnih za filmsku umjetnost, prije svega filmske scenaristike.

OSNOVNA DJELATNOST udruge je organiziranje i provođenje natječaja za najbolje scenarije dugometražnih igranih filmova koji promiču humane, društvene i obiteljske vrijednosti, te scenarije koji publici prenose pozitivnu poruku. Pobjednički scenarij, kojeg bira stručno povjerenstvo, nagrađuje se novčanim iznosom od 20.000,00 kuna. Scenarist/ica ili scenaristi/ice u slučaju scenarističke suradnje, u potpunosti zadržavaju sva prava na vlastiti scenarij. Udruga, pored izbora najboljeg prijavljenog scenarija i isplate nagrade, nema drugih obveza prema sudionicima ili pobjedniku natječaja. U rijetkim i iznimnim slučajevima, ukoliko je pobjednički scenarij izvrstan, te ukoliko ima univerzalnu priču koja bi se mogla snimiti i na engleskom jeziku, udruga će pokušati realizirati taj pobjednički scenarij kao profesionalni igrani film.

CILJ ovog natječaja jest daljnje poticanje scenarističke umjetnosti, osiguravajući platformu na kojoj se napisani radovi mogu vrednovati i nagraditi. U konačnici, ovi napori trebali bi rezultirati većim izborom kvalitetnih scenarija, kao i boljim filmskim scenarijima, a time i boljim filmovima.

KAKO JE NASTAO ARS SEPTIMA SCENARISTIČKI NATJEČAJ

Ars Septima Natječaj za scenarije dugometražnih igranih filmova izvorno je, na samom početku 2002. godine nastao u sklopu “Hartley-Merrill International Screenwriting Prize”, međunarodnog scenarističkog natječaja koji je službeno ugašen tijekom 2009. godine, a kojeg je organizirala neprofitna organizacija iz Los Angelesa The Foundation for International Film Artists, pod pokroviteljstvom RKO Pictures. Radilo se o međunarodnoj scenarističkoj nagradi prvenstveno namijenjenoj mladim i neafirmiranim filmskim scenaristima koji nemaju ni jedan ili samo jedan realizirani scenarij za dugometražni igrani film. Svrha ove nagrade je bila potaknuti te scenariste diljem svijeta na pisanje, te im posredno pomoći pri realizaciji njihovih projekata prepoznavanjem talenta i kvalitete njihovih tekstova. Tako je i Ars Septima Natječaj za scenarije dugometražnih igranih filmova namjeravao ispuniti te dvije osnovne funkcije, a to je prvo da prepozna i nagradi najbolji hrvatski nerealizirani scenarij mladih i neafirmiranih scenarista u jednoj godini, i drugo, da tim istim mladim i neafirmiranim scenaristima pruži poticaj za pisanje vlastitih scenarija, kao i moguće predstavljanje njihovih radova profesionalnim filmašima u Hrvatskoj.

Na vrhuncu svog djelovanja “Hartley-Merrill International Screenwriting Prize” uključivala je tridesetak zemalja, od Meksika do Južne Koreje što je natjecanje činilo istinski međunarodno značajnim. Osnivač ove scenarističkog natječaja Ted Hartley je za svoju ideju uspio pridobiti podršku poznatih ljudi iz svijeta filma, kao npr. Roberta Redforda, Davida Puttnama, Line Wertmueller, Nikite Mihalkova i mnogih ostalih, te je uz njihovu potporu ovaj program i uspio zaživjeti početkom 90-ih godina prošlog stoljeća. Posebno povjerenstvo u Los Angelesu je čitalo sve scenarije koji su pobijedili na nacionalnim natjecanjima, te je odlučivalo o prvoplasiranom, drugoplasiranom i trećeplasiranom scenariju na međunarodnoj razini. Nagrade su se tradicionalno objavljivale i dodjeljivale na filmskom festivalu u Cannesu gdje je The Foundation for International Film Artists unajmljivala paviljon unutar Festivalskog centra i organizirala prigodni domjenak, uz prisustvo nagrađenih scenarista, nacionalnih izbornika, sponzora te novinara. Arsen Anton Ostojić je 2001. godine, na poticaj koordinatora natjecanja, pristao biti hrvatskim nacionalnim izbornikom, te je iz njegovog višegodišnjeg volonterskog angažmana i nastao hrvatski natječaj Ars Septima, koji se službeno održava od 2007. godine kroz novoosnovanu udrugu Ars Septima. Tijekom godina financijsku podršku natječaju su pružali Gradski ured za obrazovanje, kulturu i šport Grada Zagreba, Motion Pictures Association of America, Društvo hrvatskih filmskih redatelja, kao i razni sponzori. Od 2009. godine, kada je nažalost ugašen međunarodni natječaj “Hartley-Merrill International Screenwriting Prize”, natječaj za scenarije dugometražnih igranih filmova Ars Septima funkcionira isključivo kao hrvatski natječaj.

Od 2020. godine pokroviteljstvo nad natječajem preuzima Juan Perdomo iz Dominikanske Republike, te natječaj značajno mijenja svoj smjer. Nije više ograničen samo na mlade i neafirmirane filmske scenariste, a glavni fokus postaju scenariji koji promiču humane, društvene i obiteljske vrijednosti i scenariji koji publici prenose pozitivnu poruku. Nagrada je značajno povišena, i to na 20.000,00 kn. Nagrada je do 2006. bila 7.000,00 kn, pa između 2007. i 2010. godine bila je 10.000,00 kn, te od 2011. pa do 2019. godine iznosila je 5.000,00 kn. Osim toga, udruga nadalje može razmotriti mogućnost produciranja scenarija u iznimnim i rijetkim situacijama, ako je priča univerzalna i ako se može snimiti na engleskom jeziku.

KAKVA SU DOSADAŠNJA ISKUSTVA?

Na početku je Hrvatska ukupno 7 godina sudjelovala u “Hartley-Merrill International Screenwriting Prize” natjecanju. Među tadašnjim pobjednicima bio je i Aldo Tardozzi, sa scenarijem “Mrtvi uglovi” koji je kasnije realiziran u produkciji HTV-a, dok je u 2004. Hrvatska doživjela izuzetno priznanje: nacionalni pobjednik te godine, scenaristica Iva Kapetanović, postala je i sveukupnom pobjednicom na međunarodnoj razini sa svojim scenarijem o vukovarskoj tragediji, pod naslovom “Plaču li anđeli?”. Taj događaj, objavljen na filmskom festivalu u Cannesu, izazvao je i u Hrvatskoj popriličnu medijsku pažnju.

Također, prvi natječaj pod vodstvom udruge Ars Septima – za 2007 godinu – bio je objavljen u svim važnijim hrvatskim tiskovinama i web portalima. Na tom prvom javno objavljenom natječaju udruge Ars Septima bilo je prijavljeno 50 scenarija za dugometražne igrane filmove, a uzimajući u obzir da se radilo o onima koji do tada nisu snimili ni jedan ili najviše jedan igrani film prema vlastitom scenariju, jasno je kako je broj prijava u tom trenutku nadmašio broj sličnih prijava na tadašnji natječaj Ministarstva kulture za sufinanciranje filmske proizvodnje.

Pobjednički scenarij iz 2008. godine “Ono što je bitno” mladog autora Filipa Peruzovića uspješno su realizirali studenti 3. godine preddiplomskog studija Odsjeka produkcije Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu 2010. godine kao više kratkometražnih igranih filmova u kojima glume poznati hrvatski glumci poput Urše Raukar, Božidara Bobana, Ivice Vidovića, Asje Jovanović, Vlatka Dulića, Slavka Jurage, Marije Tadić, Lane Barić i ostalih.

Pored toga, pobjednički scenarij iz 2007. godine «F20» scenariste Hrvoja Sadarića, realiziran je u nezavisnoj produkciji Filmosaurus Rex d.o.o-a u režiji Arsena Antona Ostojića, s Rominom Tonković, Filipom Mayerom, Mladenom Vulićem, Alenom Liverićem, Almom Pricom, Alenom Šalinovićem, Robertom Budakom i Ksenijom Marinković u ulogama. Prikazan je na Festivalu igranog filma u Puli 2019. godine gdje je osvojio Zlatnu arenu za dizajn zvuka, te dobio vrlo visoku ocjenu publike od 4.75. Međunarodnu premijeru je imao u jednom od natjecateljskih programa festivala A kategorije «Black Nights» u Talinu 2018. godine. Hrvatsku distribuciju filma obavio je Blitz Film i Video.

POVJERENSTVO

OGNJEN SVILIČIĆ

Rođen u Splitu 1971. godine, gdje je pohađao klasičnu gimnaziju. Diplomirao je na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu 1997. godine kratkometražnim igranim filmom “Domina”.

Njegovi dugometražni igrani filmovi osvajali su više značajnih nagrada i priznanja, uključujući Grand Prix te Nagradu za režiju na festivalima u Varšavi, nagradu East of the West na festivalu u Karlovym Varyma, Nagradu za najboljeg glumca u popratnom programu festivala u Veneciji, Zlatnu Arenu za scenarij na festivalu u Puli, nagradu Oktavijan Hrvatskog društva filmskih kritičara, i druge nagrade.

Režirao je i napisao više televizijskih i igranih filmova:
1998. godine – TV film “Puna kuća”
1999. godine – igrani film “Da mi je biti morski pas”
2001. godine – TV film “Ante se vraća kući”;
2004. godine – igrani film “Oprosti za kung fu”
2007. godine – igrani film “Armin”
2010. godine – igrani film “Dva sunčana dana”
2014. godine – igrani film “Takva su pravila”
2020. godine – igrani film «Glas»

Koscenarist je igranih filmova “Holding” (2001.) i “Što je Iva snimila” (2005.) Tomislava Radića, “Put lubenica” (2006.) i “Metastaze” Branka Schmidta (2009.), “Slovenka” (2009.) Damjana Kozolea, “Zagrebački Cappuccino” (2014.) Vanje Sviličić, «Bićemo prvaci sveta» Darka Bajića (2015.), «Noćni život» Damjana Kozolea (2016.) i «Otac» Srdana Golubovića (2020.)

ARSEN ANTON OSTOJIĆ
www.arsenantonostojic.com

Arsen Anton Ostojić rođen je 1965. godine u Splitu. Diplomirao je filmsku i TV režiju na Akademiji dramske umjetnosti u Zagrebu, te magistrirao filmsku režiju i produkciju na New York University.

Realizirao je više nagrađivanih kratkometražnih filmova, između ostalih “Orden” (1989), Ljubitelj ptica” (1992) i “Slikanje akta” (2001). Radio je i kao asistent i pomoćnik režije te kao direktor filma na dvadesetak dugometražnih igranih projekata u Europi i SAD-u. Na filmu “The Hunting Party” (2007), s Richardom Gere u glavnoj ulozi, radio je kao redatelj druge ekipe.

Do sada je režirao četiri dugometražna igrana filma: prvijenac “Ta divna splitska noć” (2004), po vlastitom scenariju, koji je nominiran za nagradu “Discovery-Fassbinder” Europske filmske akademije; “Ničiji sin” (2008) prema kazališnom tekstu Mate Matišića; “Halimin put” prema scenariju Feđe Isovića, te već spomenuti «F20» scenarista Hrvoja Sadarića koji je osvojio nagradu za najbolji scenarij na natječaju Ars Septima 2007. godine. Njegovi filmovi su zajedno osvojili preko 70 raznoraznih nagrada i priznanja, a prva tri filma su bila i službenim hrvatskim predstavnicima za nagradu Oscar za najbolji film na stranom jeziku.

Koproducirao je uspješni dugometražni animirani film «Neparožderi» u češko-slovačko-hrvatskoj koprodukciji, te je radio kao pridruženi producent na američkom dugometražnom dokumentarnom filmu «Trezoros». Radi kao redoviti profesor na Odsjeku produkcije Akademije dramske umjetnosti u Zagrebu.

FILMOGRAFIJA:
2004. godine – Ta divna splitska noć
2008. godine – Ničiji sin
2012. godine – Halimin put
2018. godine – F20

ArsSeptima